3 международни рамки за отчитане на ESG

Aug 14

Контекст

Долупосочените независими организации са разработили най-важните рамки за доброволно отчитане, за да помогнат на компаниите да интегрират критериите за ESG в своята дейност и да решават прагматично въпросите на устойчивостта. Рамките не отменят и не заместват националните или европейските стандарти, като например Директивата за отчитане на устойчивостта, които остават задължителни за дружествата, към които са насочени. 

Global Reporting Initiative (GRI)

GRI е международна, независима организация с нестопанска цел, която предоставя най-широко използвания глобален стандарт за отчитане на ESG. Стандартите на GRI са разделени на три категории: универсални стандарти, секторни стандарти, тематични стандарти.


Универсални стандарти: представляват въведение в основните понятия и ръководство за използване на стандартите на GRI, приложими за всички компании, които са избрали да докладват в съответствие с тях. Универсалните стандарти дават представа за профила и размера на организацията, като улесняват идентифицирането на съществените фактори и ключовите области, в които компаниите оказват влияние, като например въпроси, свързани с околната среда, правата на човека или отношенията с доставчиците. Съществените теми са подробно описани чрез другите два стандарта на GRI.

Секторни стандарти: GRI разработва стандарти за 40 сектора,като на този етап те се отнасят само за отраслите с най-голямо въздействие върху околната среда, като нефт и газ, въглища и селско стопанство, аквакултури и рибарство. Всеки стандарт има встъпителен раздел, който предоставя преглед на характеристиките на сектора, дейностите и бизнес отношенията, които могат да генерират въздействия. След това се представят съществените теми, свързани със сектора, заедно с най-значимите въздействия, които той може да окаже.

Тематични стандарти: представят вида на отчетността, изисквана за всяка от съществените теми, които дружествата са определили с помощта на универсалните стандарти. Например за темата „отпадъци“ една част от информацията, която трябва да се докладва, е дали отпадъците се генерират в рамките на дейности на организацията или в нейната верига на стойността. Други тематични стандарти включват енергия, биоразнообразие, емисии, местни общности или принудителен труд.

Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD)

TCFD е инициатива, създадена през 2015 г. с цел да се разработят насоки за компаниите за разбиране и съобщаване на финансовите рискове и възможности, свързани с изменението на климата. Препоръките на TCFD се основават на четири стълба, които компаниите следва да разглеждат в своята отчетност:

Управление: Дружествата трябва да оповестят как въпросите на устойчивото развитие са интегрирани в процеса на вземане на решения на ниво ръководство и управителен съвет. Този стълб включва и описание на отговорностите и механизмите за надзор при оценката и управлението на рисковете и възможностите, свързани с климата.

Стратегия: Дружествата трябва да докладват за рисковете и възможностите, на които е изложен техният бизнес, и за тяхното въздействие. Те трябва да представят и план за устойчивост на бизнеса за различни климатични сценарии, например как компанията планира да работи с в контекста на глобалното затопляне със средна температура от 2°C и какво планира да направи, за да се приведе в съответствие с икономиката с ниски емисии.

Управление на риска: Дружествата трябва да оповестят процеса, чрез който идентифицират, оценяват и управляват своите рискове, свързани с климата (например как определят интензивността на даден рисков фактор или каква терминология използват). Дружествата следва също така да обяснят как интегрират тези изводи в своята стратегия за управление на риска и какви решения вземат, за да намалят или контролират тези рискове.

Показатели и цели: Дружествата следва да опишат показателите, използвани в процеса на оценка на рисковете и възможностите, свързани с изменението на климата (напр. доклад за парниковите газове Цел 1, Цел 2, Цел 3).

International Sustainability Standards Board (ISSB)

ISSB este un organism independent responsabil cu stabilirea standardelor de raportare a sustenabilității. În această vară, ISSB a publicat două standarde extrem de așteptate, cu cerințele concepute pentru a asigura furnizarea unor informații cât mai complete investitorilor:

IFRS S1: cere companiilor să comunice cât mai exhaustiv informații legate de riscurile și oportunitățile de sustenabilitate cu care se confruntă, mai exact modul în care aceste riscuri și oportunități ar putea influența modelul de afaceri al companiei, planurile strategice și, în consecință, fluxurile de numerar sau capacitatea de a strânge finanțare pe termen scurt, mediu și lung. Un exemplu de raportare solicitată de IFRS S1 este asupra felului în care consiliul de administrație supraveghează stabilirea obiectivelor companiei și cum monitorizează progresul către acestea, inclusiv dacă politica de remunerare este afectată în vreun fel de aceste procese.


IFRS S2: stabilește informații specifice legate strict de mediu (de factorul E din ESG) și este conceput pentru a ilustra planul de tranziție al companiei spre un model de afaceri cu emisii scăzute. Spre exemplu, companiile vor trebui să folosească scenarii climatice concrete pentru a determina cât sunt de reziliente în fața riscurilor identificate.

ISSB е независим орган, който отговаря за определянето на стандарти за отчитане на устойчивостта. Това лято ISSB публикува два дългоочаквани стандарта с изисквания, които имат за цел да гарантират предоставянето на най-пълна информация на инвеститорите:


Международен стандарт за устойчивото развитие (IFRS) S1: изисква от дружествата да оповестяват възможно най-изчерпателна информация за рисковете и възможностите, свързани с устойчивото развитие, пред които са изправени, и по-специално как тези рискове и възможности могат да повлияят на бизнес модела на дружеството, на стратегическите му планове и съответно на паричните потоци или на способността му да набира финансиране в краткосрочен, средносрочен и дългосрочен план. Пример за отчетността, изисквана от IFRS S1, е за това как съветът на директорите контролира определянето на целите на дружеството и как следи за напредъка към тях, включително дали политиката за възнагражденията е повлияна по някакъв начин от тези процеси.

Международен стандарт за финансово отчитане (IFRS) S2: определя специфични оповестявания, строго свързани с околната среда (от ESG фактор E), и има за цел да илюстрира плана на дружеството за преход към бизнес модел с ниски емисии. Например, дружествата ще трябва да използват конкретни климатични сценарии, за да определят доколко са устойчиви на идентифицираните рискове.

Източници::
  1. KPMG, The time has come: The KPMG Survey of Sustainability Reporting 2020 Consolidated Set of the GRI Standards, 2023
  2. Consolidated Set of the GRI Standards, 2023
  3. Recommendations of the Task Force on Climate-related Financial Disclosures, 2017 updated
  4. IFRS S1 General Requirements for Disclosure of Sustainability-related Financial Information, 2023
  5. IFRS S2 Climate Related Disclosures, 2023